ΜΣΦ ΚΕΕΦ 2025 – Πλάτωνος Πολιτεία Ε-Ζ – Lorenz, Τρ 29 Απρ 2025 — MPS RCGP 2025 – Plato’s Republic V-VII – Lorenz, Tue 29 Apr 2025
Μηνιαίο Σεμινάριο Φιλοσοφίας ΚΕΕΦ 2025
Κύκλος Συναντήσεων – Πλάτωνος Πολιτεία Ε-Ζ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών
στο πλαίσιο του Μηνιαίου Σεμιναρίου Φιλοσοφίας
Σας προσκαλεί σε μια έκτακτη συνάντηση του κύκλου σεμιναρίων
Πλάτωνος Πολιτεία Ε-Ζ
με ομιλητή τον Hendrik Lorenz, Καθηγητή Φιλοσοφίας
στο Πανεπιστήμιο Princeton,
με θέμα: Being, knowledge and opinion in Book 5 of Plato’s Republic.*
Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί
την Τρίτη 29 Απριλίου 2025, 6-8 μμ (ώρα Ελλάδος).
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να την παρακολουθήσουν
μόνο διαδικτυακά μέσω της εφαρμογής Zoom.
*Ακολουθεί περίληψη και ο σύνδεσμος Zoom.
~~~~~~
Monthly Philosophical Seminar RCGP 2025
Seminar Series – Plato’s Republic V-VII
ANNOUNCEMENT
The Research Centre for Greek Philosophy at the Academy of Athens
in the course of the Monthly Philosophical Seminar
announces a special lecture of the seminar series
Plato’s Republic V-VII
by Hendrik Lorenz, Professor of Philosophy
at Princeton University,
on: Being, knowledge and opinion in Book 5 of Plato’s Republic.*
The Seminar will take place
on Tuesday 29 April 2025, 6-8pm (Athens GR local time).
Those interested may attend exclusively online via Zoom.
* You may find the abstract and the Zoom link below.
Οι διοργανωτές: Αλέξανδρος Νεχαμάς, Αθανάσιος Γκατζάρας, Ξανθίππη Μπουρλογιάννη
The organizers: Alexander Nehamas, Athanasios Gkatzaras, Xanthippe Bourlogianni
Zoom Link Plato’s Republic V-VII
Abstract
I offer a new interpretation of the argument about knowledge and opinion at the end of Republic 5. My interpretation relies on Lesley Brown’s suggestion that complete and supplemented uses of “to be” stand to one another as complete and supplemented uses of verbs like “to teach.” This amounts to a rejection of the long-standing semantic distinction between an “is” of existence and an “is” of predication. The focus of my paper is on the question of how to interpret the many philosophically significant occurrences of the Greek verb “to be” that are present throughout the argument. But I also call attention to an upshot of my interpretation for the question of how Plato in the Republic conceives of the reality of things in the perceptible world, namely as deriving from their predicational relations to a number of reality-conferring features such as goodness and beauty.